Tavaly nyáron tanácsadónak alkalmazott egy német cég, amely részt akart venni az Udvari út felújítására kiírt versenytárgyaláson. Ők mindamellett, hogy helyi kivitelezési partnert kerestek, megvizsgálták a hazai nyersanyagpiacot és áttanulmányozták a romániai közbeszerzési szabályzatot – lefordíttatták és áttanulmányozták a tenderfüzetet is.
A német mérnökök többek között észrevették azt is, hogy a tenderfüzetben csak az Udvari út második szakaszára nézve szerepelnek kanalizálási munkálatok. A helyszínen azonban – miután szóba álltunk az utca lakóival – kiderült, hogy az Udvari út első (bekötő) szakaszán sincs kiépítve a kanálishálózat.
A munkálatok helyszínen más, szintén a közművesítéssel kapcsolatos problémákra is fény derült: a meglévő gázvezetékek, a közvilágítás, illetve az elektromos és a telefonhálózat az építendő út tükrébe esnek és szükségszerű ezek kiváltása/elköltöztetése az útépítési munkálatok tényleges megkezdése előtt. A tenderfüzet egy szót sem említett viszont ezekről a várható problémákról és azok megoldási módjáról. Lényegében ugyanezokkal a gondokkal szembesültünk, amelyeket most a Betonút és az Alfarom is kifogásol.
A német cég a több szempontból tisztázatlan helyzet, valamint a tenderfüzetben szereplő korszerűtlen megoldások miatt végül nem vett részt a versenytárgyaláson. A kérdés az, hogy mért nem vette észre a polgármesteri hivatal is, hogy hiányzik az Udvari út kanalizálásának a bekötő szakasza, miért nem foglalták be a tenderfüzetbe ennek a kiépítését, illetve miért nem gondoskodott az említett közművek kiváltásáról/elköltöztetéséről az azóta eltelt 9 hónapban ?
A leginkább kifogásolható műszaki megoldás az, hogy a második szakaszon nem kerül feltörésre a meglévő betonút, hanem csak kiszelesítik azt és arra kerül az új aszfaltréteg. A korszerű útépítési elveknek nem felel meg ez a megoldás mivel a beton hőtágulási tényezője és rugalmassága eltér az aszfaltétól. Várható, hogy a nyári melegben az asztfalt alatt hagyott beton kitágul, megemelkedik és repedéseket okoz a friss aszfaltrétegben. A német mérnökök által javasolt költséghatékony megoldás a beton helyszíni feldarabolása és az alapba való bedolgozása lenne - szerintem a Betonút mérnökei is erre a következtetésre kellett hogy jussanak.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése