2008. március 13., csütörtök

Gondolatok az Udvari úti munkálatokról

Tavaly nyáron tanácsadónak alkalmazott egy német cég, amely részt akart venni az Udvari út felújítására kiírt versenytárgyaláson. Ők mindamellett, hogy helyi kivitelezési partnert kerestek, megvizsgálták a hazai nyersanyagpiacot és áttanulmányozták a romániai közbeszerzési szabályzatot – lefordíttatták és áttanulmányozták a tenderfüzetet is.

A német mérnökök többek között észrevették azt is, hogy a tenderfüzetben csak az Udvari út második szakaszára nézve szerepelnek kanalizálási munkálatok. A helyszínen azonban – miután szóba álltunk az utca lakóival – kiderült, hogy az Udvari út első (bekötő) szakaszán sincs kiépítve a kanálishálózat.

A munkálatok helyszínen más, szintén a közművesítéssel kapcsolatos problémákra is fény derült: a meglévő gázvezetékek, a közvilágítás, illetve az elektromos és a telefonhálózat az építendő út tükrébe esnek és szükségszerű ezek kiváltása/elköltöztetése az útépítési munkálatok tényleges megkezdése előtt. A tenderfüzet egy szót sem említett viszont ezekről a várható problémákról és azok megoldási módjáról. Lényegében ugyanezokkal a gondokkal szembesültünk, amelyeket most a Betonút és az Alfarom is kifogásol.

A német cég a több szempontból tisztázatlan helyzet, valamint a tenderfüzetben szereplő korszerűtlen megoldások miatt végül nem vett részt a versenytárgyaláson. A kérdés az, hogy mért nem vette észre a polgármesteri hivatal is, hogy hiányzik az Udvari út kanalizálásának a bekötő szakasza, miért nem foglalták be a tenderfüzetbe ennek a kiépítését, illetve miért nem gondoskodott az említett közművek kiváltásáról/elköltöztetéséről az azóta eltelt 9 hónapban ?

A leginkább kifogásolható műszaki megoldás az, hogy a második szakaszon nem kerül feltörésre a meglévő betonút, hanem csak kiszelesítik azt és arra kerül az új aszfaltréteg. A korszerű útépítési elveknek nem felel meg ez a megoldás mivel a beton hőtágulási tényezője és rugalmassága eltér az aszfaltétól. Várható, hogy a nyári melegben az asztfalt alatt hagyott beton kitágul, megemelkedik és repedéseket okoz a friss aszfaltrétegben. A német mérnökök által javasolt költséghatékony megoldás a beton helyszíni feldarabolása és az alapba való bedolgozása lenne - szerintem a Betonút mérnökei is erre a következtetésre kellett hogy jussanak.

Nincsenek megjegyzések: